Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Dödssynderna

Säsongen 2017/2018 handlar om de sju dödssynderna. Vad är en synd? Hur påverkar de oss? Och varför ska vi bry oss om dem?

En av de dödssynder vi försökt motarbeta under arbetet med denna säsong är lättja. Utifrån ett konstnärligt perspektiv kan lättja vara ett hot mot både kvalitet, förnyelse och möjligheten att roa, engagera och utmana. Som kulturinstitution har vi ett ansvar att undvika detta genom att ständigt pröva relevansen i våra traditioner och ritualer.

När det kommer till repertoar och synen på musiken finns det även goda skäl att ifrågasätta lättjan i historieskrivningen. Många menar att historien är ettslags naturligt urval: musik glöms för att den inte är bra nog. Detta stämmer inte. Historien är fylld med händelser som valts bort av helt andra skäl än kvalitativa. Då på den tiden hyllade kvinnliga tonsättare som Louise Farrenc och Emelie Mayer spelas exempelvis sällan idag trots att de var verksamma under den epok då den klassiska ”kärnrepertoaren” skrevs. Vi kan lova att deras musik överraskar med sin fräschör och musikaliska lekfullhet.

För att gå på djupet med dödssynderna presenterar årets tonsättare Julia Purgina en samtida musikalisk tolkning av varje dödssynd under var och en av de sju konserterna. Vid en åttonde konsert får vi även höra samtliga dödssynder som i hennes tappning heter: Vortex Peccatorum – The Seven Deadly Sins in the Time of Alternative Facts.

Välkommen!

Här kan du läsa mer om säsongens alla nyheter.

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of helsingborgskonserthus.se. To do that, select the language you would like to translate into in the lost below.
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close