Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Barockens passionsmusik


En stor del av barockens musik har starka band till kyrkan och dess högtider. Påskens passionsdrama blev till inspirationskälla till många kompostioner, kanske för att den hör till den mest emotionellt laddade, med de händelser som evangelier och bibeltexter beskriver kring Jesu lidande och uppståndelse.

Idag spelar vi ett program från barockens storhetstid, från Besozzi till Pergolesi, via Stradella, Telemann och Biber. Italien och Tyskland var två tydliga centra under denna era och tack vare det relativt överkomliga avståndet mellan de två länderna kunde musiken korsbefruktas och utvecklas. Konserten avslutas med Pergolesis Stabat Mater, ett känsloladdat och omtalat verk som kompositören skrev strax före sin död. Med denna påskens passionsmusik hoppas vi kunna spegla och reflektera över den samtid av eftertänksamhet, sorg, fruktan – men också det hopp som vår tid präglas av.

Alessandro Besozzi (1702-1793)
Duett nr 3

Jakob – fagott
Fritz – kontrabas
Från Musiklinjen Sundsgårdens Folkhögskola

Alessandro Stradella (1643-1682)
Triosonat för violin, cello och basso continuo
i d-moll
I. Andante , liberamento
II. Allegro spiccato
III. Adagio
IV. Vivo
V. Adagio
VI. Allegro

Gordan Trajkovic – violin
Kate Hearne – cello
Magnus Kjellson – orgel
Dohyo Sol – ärkeluta

Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Duett för blockflöjt och violin i G-dur ur Der Getreue Music-meister
I. Dolce
II. Scherzando
III. Largo e misurato
IV. Vivace e staccato

Kate Hearne – blockflöjt
Gordan Trajkovic – violin

Heinrich Biber (1644-1704)
”Christi Leiden und Kämpfen am Ölberg” ur Rosenkranssonat nr 6
Lamento (Presto-Aria Adagio)

Gordan Trajkovic – violin
Kate Hearne – cello
Magnus Kjellson – orgel
Dohyo Sol – ärkeluta

Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736)
Stabat Mater

1. Stabat mater dolorosa
2. Cuius animam gementem
3. O quam tristis et afflicta
4. Quae maerebat et dolebat
5. Quis est homo
6. Vidit suum dulcem natum
7. Eia, mater, fons amoris
8. Fac, ut ardeat cor meum
9. Sancta mater, istud agas
10. Fac, ut portem Christi mortem
11. Inflammatus et accensus
12. Quando corpus morietur

Text Stabat Mater, översättning Lilian Druve, 2010

1. Modern känner i sitt hjärta,
där vid korset, gruvlig smärta.
Sonen hänger trött och tärd.

2. Ängsligt modern suckar, klagar.
Sorg och oro henne jagar,
genomborrar som ett svärd.

3. Tänk så sorgsen, så bedrövad,
lämnad ensam, tröst berövad,
är Guds moder i sin nöd.

4. Övergiven modern lider,
kroppen darrar, hjärtat svider
inför sonens bittra död.

5. Kan du stå vid moderns sida
utan att med henne lida,
se våndan hos en älskad son?

Kan du hindra dina tårar
när föraktfullt pöbeln sårar
guds moder med sitt spe och hån?

Tänk trots sådan gränslös plåga,
där på korset tänds en låga
för en sargad värld idag.

6. Sonen, modern blivit given
ser hon dödsblek, övergiven
dra sitt sista andetag.

7. Jesu moder, livets källa
då jag ser dig tårar fälla,
vill jag gråta ock med dig.

8. Dina kval vill jag nu bära.
Honom älska, honom ära,
o, Maria, lär du mig.

9. Helga moder, lär mig våga
känna korsets grymma plåga
in i djupet av min själ.

Han i gissel nu sig vrider,
pinorna för mig han lider.
Låt mig lida likaväl.

Mina tårar fälls med dina,
när jag känner korsets pina,
ser vår skuld som sonen bär.

Låt vid korset mig få dröja
ödmjukt där jag knä vill böja,
vid din sida moder kär.

Rena Jungfru, ärorika,
skulle mina krafter svika,
hjälp mig då uti min nöd!

10. Låt mig lära, korset bära,
att komma Kristus nära
i hans plågor, i hans död.

Låt mig känna Jesu hjärta,
som trots korsets mörka svärta,
strålar kärlek som består.

11. Se till mig vad än som händer,
ge mig skydd vart än jag vänder,
o moder, vart än jag går!

Korset må min tillflykt vara,
Kristi död min själ bevara,
nu och i all evig tid.

12. När min tid på jorden sluta,
må min själ få evigt njuta,
paradis och sällsam frid!

Anna Jobrant – sopran
Daniel Karlsson – countertenor
Magnus Kjellson – orgel
Dohyo Sol – teorb
Gordan Trajkovic – violin
Daniel Kuzmin – violin
Markus Falkbring – viola
Kate Hearne – cello
Anders Cornelius – kontrabas