Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Ett spelår av irrfärder

Mycket humor, en del allvar och inte minst en vilja att spela en viktig roll för publiken. Det sätter tonen för konsertsäsongen 19/20 som inspirerats av författaren James Joyces monumentalverk Odysseus.

Med utgångspunkt i den snart 100-åriga romanen skapar HSO en säsong där 18 av konserterna, precis som kapitlen i Odysseus får sin specifika form med en egen ramberättelse.   – Odysseus innehåller ingredienser som skandaler, politik, rasism, sex, förnedring, otrohet och utanförskap. Alla kan kopplas direkt mot samtiden, vilket vi vill göra för att vara relevanta för fler människor, säger konserthuschefen Fredrik Österling.

Förutom de 18 kapitlen består säsongen av tre fristående konserter – här kallade böcker – som tar avstamp i välkända författare som Francoise Sagan, Göran Tunström och Thomas Mann.

Hur låter det då? Förstås ges många möjligheter att uppleva de stora, välkända verken. Men flera helt oväntade inslag sticker ut i programmet.

– I Marcel Prousts klassiker På spaning efter den tid som flytt förekommer den fiktive tonsättaren Vinteuil vars musik beskrivs så levande att man längtar efter att få höra den när man läser. Det är bara det att musiken inte existerar mer än i bokens värld.Men det blir det ändring på nu. Under spelåret får Vinteuils litterära sonat kropp och själ mellan Helsingborgs Konserthus mahognyklädda väggar. Vem eller vilka som fått uppdraget att komponera musiken är ännu hemligt.

– Det avslöjar vi först i slutet av spelåret, säger Fredrik Österling som även beställt ett helt nytt verk av Andrea Tarrodi och Maxida Märak. De tonsätter Linnea Axelssons epos Ædnan som fick Augustpriset i fjol. Premiär i februari 2020.

I årets generalprogram presenteras samtliga 18 kapitel och de tre övriga konserterna/böckerna. Det är musikvetaren och kulturjournalisten Hanna Höglund som skrivit ramberättelserna.

– Hon har hittat en ton som är väldigt värdefull för oss. Texterna går att läsa var för sig, men jag vill uppmuntra alla att läsa kapitlen från början till slut. De är fulla av spännande kopplingar, referenser och inte minst humor – precis som vi vill att en konsertupplevelse ska vara, säger Fredrik Österling.