Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll
  • Konsertdatum: 19 mar 2020

Skandalen 

I vilket resten är tystnad

Ett stycke fyra och en halv ljudlösa minuter. En kvinnokampskompositör som dirigerar sina medfångar i fängelset med tandborste. En tonsättare som chockade publiken med såväl atonalitet som sexuellt laddade senromanticismer.

Och så Karl-Erik Wallin från Genarp som blev rikskändis när han sågade sönder ett piano med motorsåg i Stockholm, men komponerade helt annorlunda musik när han själv fick välja.

Alla dessa omsusade personer och verk har skakat om sin publik med musik vars efterverkningar fortfarande märks i konstmusikvärlden flera decennier senare.

Miniopera om Svenska Akademien
Helsingborgs symfoniorkester med sångsolister sällar sig nu till denna illustra skara när vi uruppför Fredrik Österlings opera ”Makten och härligheten” om skandalerna som skakat Svenska Akademien.

Senast Österling pausade från det dagliga chefsjobbet på sjätte våningen i konserthuset och skrev kantaten ”Bögtåget” för orkestern och sångaren Rickard Söderberg spred sig namnet Helsingborgs symfoniorkester som en löpeld i internationella medier.

Och nu då! Blir det burop eller bifall? Viral succé eller flopp?

Ingen lär gå oberörd hem från denna konsert.

JOHN CAGE 4.33 i arr för orkester
KARL-ERIK WELIN arr av Stråkkvartett
ARNOLD SCHÖNBERG Verklärte nacht
ETHEL SMYTH March of the Women (Songs of Sunrise nr 2)
FREDRIK ÖSTERLING Makten och härligheten– en allegorisk knyt-blues-opera för (minst) 18 ledamöter. Och orkester. Och kör.
Libretto: Hanna Höglund

Medverkande
Helsingborgs Symfoniorkester
Helsingborgs Konserthuskör
Amelia Jakobsson, sopran
Ulrika Tenstam, mezzosopran
Magnus Kyhle, tenor
Carl Ackerfeldt, baryton
Stefan Solyom, dirigent