Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll
  • Konsertdatum: 8 mar 2020

Politiken 

I vilket det är våra folkvaldas tur att dansa

Året är 1985. Mannen på bilden är Mao Zedong. Nu kliver han ut ur tavelramen för att dansa foxtrot med sin fru, den förföriska före detta filmskådespelerskan Jian Qing. Musikstycket? ”Chairman Dances”, ett av de mer surrealistiska ögonblicken i John Adams opera Nixon in China.

2017 uruppförs Julia Purginas Vortex Peccatorum eller De sju dödssynderna i en tid av alternativa fakta i Helsingborgs Konserthus. Men inte kan publiken ana att de två och ett halvt år senare ska få chansen att höra detta samtidsverk igen, i sin helhet.

Urfinskt sound och dolt budskap

1899 skriver tonsättaren Jean Sibelius Finlandia i ett försök att ena finska folket under en tid av ökad rysk censur i hans ockuperade hemland. Omedveten om att stycket kommer att få ett eget liv som hyllad nationalsång i västafrikanska Biafra, självständighetshymn i Wales och fredssång uttolkad av sångerskan Joan Baez. Finns det något som kan kallas ett urfinskt sound, som bara personer födda i Finland kan förstå? Och hur kommer det då sig att samma musik verkar slå an nationalistiska känslor varhelst och för vem den än spelas?

Året är 2020! I Helsingborgs Konserthus laddar symfoniorkestern upp för att spela tonsättaren Dmitrij Sjostakovitj femte symfoni. Vid uruppförandet betraktad som tonsättarens bot-och-bättringssymfoni på order av den sovjetiska statsapparaten. Men frågan lyder: Är denna musik ett under av socialrealism eller har den i själva verket ett dolt, anti-stalinistiskt budskap? Är triumfen triumf eller är finaltakternas jublande dur i själva verket svartaste ironi? Med andra ord, med vilka öron hör vi verket 2020? 

JOHN ADAMS The Chairman Dances
JULIA PURGINA Vortex Peccatorium
JEAN SIBELIUS Finlandia
DMITRIJ SJOSTAKOVITJ Symfoni nr 5

Medverkande
Helsingborgs Symfoniorkester
Patrik Ringborg, dirigent