Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll
  • Konsertdatum: 23 nov 2017

Tema Synderna: LÄTTJA

Av alla dödssynder kan lättja vara 2010-talets värsta. Vem vill vara den som inte GÖR någonting? Som inte har sjutton järn i elden eller något att visa upp i valfritt nät öde när dagen är slut?

Det är som att man knappt finns om man är lat. Samtidigt är det just lättjan som spelar huvudrollen i en av västvärldens största musikaliska vändpunkter de senaste 150 åren. En vändpunkt som inte hade kommit till skott om det inte varit för en grupp indonesiska musiker på besök i Paris 1889.

Claude Debussys orkesterstycke Preludium till en fauns eftermiddag uruppfördes 1894 och kom med sina heltonskalor och kromatik att bli ett portalverk för 1900-talets modernistiska konstmusik.

Dessutom var musiken, och inte minst baletten som bygger på den, en veritabel sexchock i det borgerliga Paris.

I poeten Mallarmés dikt som ligger till grund för den erotiskt laddade berättelsen i Debussys tondikt fantiserar en flöjtspelande faun om snygga nymfer innan han till slut nickar till och börjar drömma. I baletten antyddes onani på scen. Skandal!

Debussys musikaliska in uenser kom från den indonesiska gamelan-orkestern på den franska världsutställningen fem år tidigare. Inte många västerländska tonsät- tare har kunnat undgå att inspireras av samma slagverksmusik från Java efter det. Så utmanande har den låtit i europeiska öron – som skolats in i läran om musikalisk progression med tydlig dramaturgi och riktning framåt – att ingen kunnat sluta lyssna. I den anrika gamelan- tonvärlden råder egna regler. Och Debussys faunmusik kom att nästan stå stilla och fånga lättjans tillbakalutade tillstånd på pricken i en vaggande tretakt som aldrig lämnar lyssnaren riktigt säker.

Så: lättjan behövs. Hur ska vi annars orka öppna oss för nya intryck när det verkligen gäller?

Eller orka motverka den riktigt djupgående, globala lättjan, den som handlar om att man ”helt enkelt inte pallar att bry sig” när människor flyr krig och polarisen smälter?

I konserten med namnet Lättja gifter vi ihop Debussys faun med ett nyskrivet stycke av Julia Purgina, Apathy, och Carl Nielsens andra symfoni som bygger på idén om de fyra temperamenten: kolerikern, flegmatikern, melankolikern 
och sangvinikern – där den lättjefyllda flegmatikern rör sig i en liknande mytologisk tretaktsvärld som Debussy. Ändå låter Nielsens musik helt annorlunda.

För att inte tala om bulgarisk-brittiska tonsättaren Dobrinka Tabakovas orkesterverk Fantasie homage to Schubert som helt upphäver den musikaliska tyngdlagen. Låt torsdag den 23 november bli din chans att luta dig tillbaka i någon av våra konsertstolar medan Helsingborgs Symfoniorkester gör jobbet. Vi lovar att du varken behöver instagramma, facebooka, facetajma eller twittra under tiden.

Låt oss ägna oss en stund åt ful-lättja! Så kanske vi faktiskt orkar gå hem och förändra världen sedan.

Förspel

LILLA SALEN, tis 21 nov 19.00.

I kväll spelas:

JULIA PURGINA
Apathy ur Vortex Peccatorum

DOBRINKA TABAKOVA
Fantasie homage to Schubert

CLAUDE DEBUSSY
Preludium till en fauns eftermiddag

CARL NIELSEN
Symfoni nr 2 (AW)

Medverkande

Helsingborgs Symfoniorkester
Eugene Tzigane, dirigent

Efterfest

I anslutning till konsert