Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll
  • Konsertdatum: 3 dec 2017

Tema Synderna: HÖGMOD

Precis som i litteraturen vimlar den klassiska musiken av hjältar med nästan magiska superkrafter – men också dess motsatser.

Följ med på en konsert där anti- hjältarna står i centrum. Män, för de är oftast män, som drabbats av hybris och får betala dyrt för det.
Man hittar dem på operascenen, i ett heroiskt hornmotiv i ett 1800-talsnothäfte eller i historierna om musikernas och tonsättarnas egna liv – konstmusikens hjältar, verkliga och påhittade.

Men hur tonsätter man en antihjälte? I rysk-amerikanska kompositören Lera Auerbachs symfoniska dikt Icarus från 2006, som du kommer att kunna höra under den fjärde konserten i serien Synderna smyger den unge Ikaros mot solen med vingar av vax till spöklika toner. Han kommer oundvikligen att störta mot döden när vingarna smälter och orkesterns stråkar inte längre bär.

Det sägs att det var kejserligt högmod som låg bakom Beethovens strykning av Napoleons namn från partituret till sin tredje symfoni – som också kallas Eroica eller ”den hjältemodiga”. Att Beethoven inte kunde förlåta Napoleons svek mot franska revolutionens ideal eftersom han själv var revolutionär både politiskt och som tonsättare.

Men var Beethoven så radikal egentligen? En av musikhistoriens hjältar, eller i själva verket en antihjälte? Myten om Beethoven som kompromisslöst geni kommer vi att titta närmare på under denna konsert då Helsingborgs Symfoniorkester även uruppför verket Narcissism av hustonsättaren Julia Purgina, och danske accordeonisten Andreas Borregaard gör huvudrollen i konserten Endymion – The sad (yet instructive) tale of a moonstruck young man, skriven av Konsert- husets egen chef Fredrik Österling. Ett verk som är lika mycket teaterföreställning som musik.

Om det är ett genidrag eller i
själva verket en akt av yttersta högmod att, som Österling, sätta sitt eget verk
på programmet återstår att se den 3 december. För Endymion är en konsert som i sig själv leker med just de här frågorna, precis som den klassiska konsertformens klyschor om solisten som en hjälte i kamp med orkesterkollektivet. Genom en freudiansk twist på antik mytologi möter vi en mångalen ung man som med vitsminkat ansikte, dragspel på magen och i djupaste förvirring inser att han inte är världens centrum som han trott.

Låter det krångligt? Men i grund och botten handlar det om detta lika enkla som svåra: att det både är läskigare, roligare och framför allt intressantare om vi vågar titta bakom hjältemasken för att se att under den bor – en helt vanlig människa.

Lika svag, stark, smart, dum, snäll, elak och fantastisk som vem som helst.

I kväll spelas:

JULIA PURGINA
Narcissism ur Vortex Peccatorum

LERA AUERBACH
Icarus

FREDRIK ÖSTERLING
Endymion – The sad (yet instructive) tale of a moonstruck young man. (ffg i Sverige)
Konsert för accordeon och orkester.

LUDWIG VAN BEETHOVEN
Symfoni nr 3 ”Eroica”

Medverkande

Helsingborgs Symfoniorkester
Herrar ur Helsingborgs Konserthuskör
Andreas Borregaard, accordeon
Stefan Solyom, dirigent

Efterfest

I anslutning till konsert