Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll
  • Konsertdatum: 29 apr 2018

Tema Synderna: Lust & Otukt

Tonsättare är också människor. På konserten den 29 april sätter vi fokus på de som är lite mer mänskliga än andra: två typiska kulturmän och en otypisk kvinna.

Otrogna, ogina och med trassliga privatliv, men som trots detta ändå skriver inspirerad musik – bågnande av begär, drypande av sexuella anspelningar, hjälpligt förtäckt under formella kompositionstekniker och tonalt glidande harmonik.

För Alma Mahler, Hugo Alfvén och Arnold Schönberg var det sena 1800- och tidiga 1900-talets tvåsamhet en högst komplicerad a är. Alma Mahler ville komponera men gifte sig med tonsättaren och dirigenten Gustav som förbjöd henne. Endast ett fåtal verk hann hon med innan äktenskapet och det dåtida Wien stängde dörren för tonsättarinnan.

Femton år innan den notoriskt otrogne Hugo Alfvén gifte sig med konstnären Marie Kröyer (som han skulle göra djupt olycklig) skrev han sin första symfoni, uppfylld av egna erotiska erövringar.

Arnold Schönbergs Verklärte Nacht inspirerades av en sexuellt laddad dikt
om en gravid, ogift kvinna som trotsar konventionerna tillsammans med en man som inte är far till barnet. Uruppförandet blev en smärre skandal. Samtidigt började han uppvakta Mathilde som skulle bli hans fru – och som senare skulle komma att bedra honom med en annan man.

I vår får Alma, Hugo och Arnolds berättelser möta Julia Purginas nyskrivna stycke Disintegrity.

Är vi mindre pryda idag? Eller kan över hundra år gammal musik fortfarande berätta något för oss om oss själva, det där som vi gör allt för att slippa erkänna?

Alma Mahler skulle komma att gå vidare med sitt liv och bli en högst omstridd kulturperson både i Europa
och USA, som tog sig ett antal både äkta män och älskare. En av dessa konstnärsmän – för det var typen hon föll för 
– blev så besatt att han lät tillverka en docka i naturlig storlek modellerad efter hennes kropp. En 1910-talets uppblåsbara Barbara som slutade sina dagar på en efterfest, halshuggen av samme man och dränkt i rödvin.

Det märkliga är att det än idag är Alma Mahler som kallas ”monster” och ”hysterika” medan den fullständigt besatte älskaren och konstnären Oskar Kokoshka – eller Hugo Alfvéns sexskandaler och tre äktenskap – knappast höjer ett ögonbryn. Varför?

Frågan är vem som bedriver den verkliga otukten i vår tid. Vems lust det är som fortfarande regerar. Vad tycker du?

I kväll spelas

JULIA PURGINA
Disintegrity

ALMA MAHLER
Lieder i orkestrering av Jorma Panula

ARNOLD SCHÖNBERG
Verklärte Nacht

HUGO ALFVÉN
Symfoni nr 1

Medverkande

Helsingborgs Symfoniorkester
Lilli Paasikivi, sopran
Mei-Ann Chen, dirigent

Efterfest

I anslutning till konsert