Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll
  • Konsertdatum: 15 feb 2018

Gästspel: BACH RECYCLES

Inget svinn! Återvinn! En sanning som gäller både mat, pantburkar – och barockmusik.
På tonsättaren Johann Sebastian Bachs tid fanns inte copyright. När det gällde sina egna och andras kompositioner satte han och andra kompositörer snarare återvinningen i system.

Det här tar Concerto Copenhagen, en av Skandinaviens ledande barockensembler fasta på när de gästar Helsingborg med programmet Bach Recycles. Barockens tonsättare var nämligen något av samplare, inte olikt dagens dj-kultur. Det viktiga var musiken och vad den kunde förmedla, inte vem som låg bakom den. Och Bach såg sig inte som en stor, okränkbar konstnär. Han var i första hand en hantverkare – en hantverkare vars musik kommit att segla upp till den musikaliska legendstatusens topp, men ändå.

”Det där lät ju bra, den biten tar jag i den här mässan också”, kan man tänka sig Bach säga sittandes vid notpapperet, funderandes på sitt nästa drag.

Eller: ”Jisses, vilket snyggt Pergolesi-stycke, det kan jag ju använda i den här kantaten…”

Välkommen till en konsert där Concerto Copenhagen tillsammans med musikaliske ledaren Lars Ulrik Mortensen, sopranen Maria Keohane och countertenoren Alex Potter spelar några av Bachs bästa återvunna verk: bland annat oboe d’amo- re-konserten i A-dur, sopranarian Schlafe, mein liebster från kantat BWV 213 och Tilge, Höchster, meine Sünden – tätt modellerad efter Giovanni Battista Pergolesis vokalverk Stabat Mater.

Musik av en tonsättare som knappast hade haft något emot att använda Pirate Bay om han levt idag.

I kväll spelas:

J.S. BACH
Sinfonia from cantata
Stirb in mir
Schlafe, mein liebster
Oboe d’amore concerto i A-dur Ich will dich nicht hören
Qui tollis peccata mundi
Tilge, Höchster, meine Sünden Concerto Copenhagen

Medverkande

Maria Keohane, sopran
Alex Potter, countertenor
Antoine Torunczyk, oboe d’amore
Lars Ulrik Mortensen, cembalo & dir